Arvio: Körttioopperassa soi voimaantumisprosessi

Jussi Lehtipuun laulama Paavo Ruotsalaisen hahmo (oik.) oivaltaa yhteisön kautta, että vaatimusten sijaan tarvitaan armollisuutta itseä ja muita kohtaan. Kuva: Tuomas Uusheimo

Jos Kokkosen Viimeiset kiusaukset on elämäkertaooppera Paavo Ruotsalaisesta ihmisenä, teatterimusiikkiin ja äänitaiteeseen erikoistuneen Maija Ruuskasen säveltämä sekä kirjailija-pappi Jaakko Heinimäen kirjoittama Herääminen-ooppera on hengellinen kuvaelma, joka on innoittunut Ruotsalaisen ajatuksista. Musiikkiteatteri Kapsäkissä viime torstaina kantaesitetty kuoro-ooppera on Juulia Tapolan ohjauksessa saanut symboleilla ladatun muodon, jonka osasia ovat agraariset harmaapuulaudat, nykyaikaiset autonrenkaat ja Jenni Nykäsen körttihenkisen sinimustat, pelkistetyt puvut.

Kristinuskoa vähän tuntevalle ooppera lienee vaikeasti lähestyttävä, sillä se nojaa kauttaaltaan kristilliselle kieliopille. Tällä suorittajien, venyjien ja loppuunpalajien aikakaudella sanoma on kuitenkin yleispätevä: oopperan teemoja ovat itsensä hyväksyminen sekä armollisuus itseä ja muita kohtaan.

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Auli Särkiö

Maija Ruuskanen/Jaakko Heinimäki: Herääminen – tarina ihmisestä, joka väsyi jaksamaan
Musiikkiteatteri Kapsäkki 2.4. klo 14, ensi-ilta 30.3.

Loput esitykset:
9.4. klo 14 Kapsäkki, Helsinki 
sekä konserttiversio 20.5.2017 klo 18 Logomo, Turku

 

Lue lisää reformaation juhlavuoden musiikkitarjonnasta Rondon toukokuun numerosta!

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS