Kaukana kajastaa vapaus

Säveltäjä Ilari Kaila löysi vapauden taiteelleen ensin New Yorkista ja nyt Hongkongista. Monikulttuurinen perspektiivi on opettanut, ettei musiikissa voi olla mitään oikeaa tai väärää. Asemastaan taistelevassa Hongkongissa myös taiteen sosiaalinen rooli tulee esiin.

 

Suomalaiset säveltäjät ovat perinteisesti kansainvälistä väkeä, mutta Aasiaan heistä on kotiutunut vain harva. Ilari Kaila on löytänyt tiensä Hongkongiin, jossa hän työskentelee kolmatta vuotta yliopiston (Hong Kong University of Science and Technology) residenssisäveltäjänä ja vierailevana tutkijana.

”Kun opiskelin Sibelius-Akatemiassa vuosituhannen vaihteessa, minun annettiin aika suorasukaisesti ymmärtää, ettei minun kuuloisellani musiikilla ole sinne asiaa. Ilmapiiri oli ainakin niihin aikoihin vielä ahdasmielinen”, Kaila muistelee uuden kotikaupunkinsa pilvenpiirtäjäsiluetin äärellä.

”Tuntui, että on lähdettävä kälppimään, ja päädyin New Yorkiin opiskelemaan Stony Brook Universityyn. Siellä auennut tyylien spektri ja kulttuurien moninaisuus löivät ällikällä. Oli vapauttavaa jättää ’oikein’ ja ’väärin’ säveltäminen taakse ”, Kaila muistelee.

Hän valmistui New Yorkissa tohtoriksi ja opetti Columbia Universityssä. Jo Suomessa syttynyt kiinnostus myös intialaiseen karnaattiseen musiikkiin jatkui, ja Kaila opiskeli sitä paikan päällä. Vuonna 2014 hän osallistui Hongkongin nykymusiikkifestivaalin kurssille yhtenä kuudesta nuoresta säveltäjästä, joista yhdelle oli luvassa kutsu kaupunkiin vuodeksi. Se osui Kailan kohdalle, ja kun mahdollisuus tuli, hän päätti jäädä sinne sen jälkeenkin.

”Työni yliopistolla on melko vapaata. Tällä hetkellä opetan kahtena päivänä viikossa sävellystä ja musiikin teoriaa. Taiteellista näkyvyyttä edellytetään, ja omalle säveltämiselle jää paljon mahdollisuuksia. Yliopistossa ei ole vielä varsinaista musiikkiosastoa, mutta olen mukana rakentamassa sellaista. Projektia johtaa kiinalais-amerikkalainen säveltäjä Bright Sheng.”

”Klassiselle ja nykymusiikille on täällä kova kysyntä – konsertit vetävät hyvin maksavaa yleisöä, kun New Yorkissa piti keksiä mitä kummallisimpia temppuja, että sai paikalle enemmän kuulijoita kuin esiintyjiä. Yksi syy on traditioiden nuoruus: täällä kaikki klassinen musiikki on uutta musiikkia.”

© ESA NURMINEN

Haluatko lukea koko artikkelin? Lisää lukuoikeuksiasi

Vuoden kuluttua avattava Xinqu-teatteri keskittyy kantonilaisen oopperan esityksiin.

 

Kulttuurin megapuisto nousee

 

Yksi merkki Hongkongin halusta kääntää fokusta pelkästä taloudesta kulttuuriin on Länsi- Kowloonin kulttuuripuiston megaprojekti. Yau Tsim Mongin niemelle noin 40 hehtaarin alueelle on tulossa 2020-luvulle mennessä 16 erilaisen taidefoorumin rykelmä, ja hankkeelle on budjetoitu yli kaksi miljardia euroa julkista rahaa.

Kaikkien tällaisten projektien tapaan vaivana ovat olleet viivästymiset ja kustannusten nousu, ja onkin vielä auki, miten suuri osa suunnitelmista toteutuu.

Rakennustyömailla kuitenkin jo tapahtuu. Parin vuoden kuluessa pitäisi valmistua modernin visuaalisen kulttuurin lippulaiva M+ -museo sekä kantonilaisen oopperan vaalimiseen keskittyvä Xinqu-teatteri. Kolmen erisuuruisen teatterisalin kompleksi Lyric Theatre tulee niiden jälkeen, ja sitten vuorossa on vielä mm. Hong Kong Palace Museum.

Arkkitehtuurissa ei säästellä. M+ -museon yhtenä suunnittelijana on Hampurin Elbphilharmioniesta tuttu Herzog & de Meuron, ja tilaa museossa on yhtä paljon kuin New Yorkin MoMa:ssa. Musikaaliteatteri ja musiikkikeskus konserttisaleineen ovat myös suunnitelmissa, mutta niille ei vielä ole uskallettu arvioida valmistumisvuotta.

Jo nyt alueella voi vierailla. Valmistuneista tiloista M+ -paviljonki ajaa sisään tulevan M+ -museon toimintoja, ja Bamboo Theatre esittelee Xinqu-teatterin ohjelmistoa. Erilaisia ulkoilmanäyttelyitä ja puistotapahtumia vilisee.

Kulttuuripuisto on samalla osa uutta kaupunkirakennetta. Sen viereen, Kowloonin aseman kylkeen on valmistumassa uusi junaterminaali, josta lähtevät luotijunat Shanghaihin ja Pekingiin. Samalla matka-aika läheiseen Guanzhoun miljoonakaupunkiin lyhenee 45 minuuttiin. Näin Hongkong kytkeytyy entistä tiiviimmin manner-Kiinaan.

Harri Kuusisaari | Hongkong

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS